Uleiuri, turbine si turatii corecte

Locul unde aflăm lucruri utile, privind atât partea electrică cât şi partea mecanică.
Post Reply
User avatar
tataieee
Administrator
Posts: 3831
Joined: 17 Sep 2014, 17:52
Nume Real: Alexandru Costin
Nivel cunoştinţe IT: 10
Location: Giurgiu; România
Contact:

23 Oct 2014, 22:10

Uleiuri, turbine şi turaţii corecte


Image


Referitor la turbina de la diesel (dar şi la benzină), sunt câteva reguli simple care trebuiesc respectate:

1. Uleiul, este foarte important să fie la nivel şi să aibă specificaţiile recomandate de producător (exemplu: 5W40 – 5 reprezintă vâscozitatea la rece – cu cât este mai mică cu atât este mai bun uleiul – 40 reprezintă vâscozitatea la cald – cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul; norme de genul API, ACEEA; SE/CF – reprezintă tot indicatori de calitate; exemplu: “S”-ul vine de la scânteie, adică motor pe benzină, sau Otto, sau MAS, iar cea de a doua literă, cum ar fi în cazul de faţă “E”-ul, cu cât este mai înaintată în alfabet, cu atât mai bun este uleiul; referitor la litera după slesh “/”, adică “C”-ul, vine de la compresie, adică motor pe motorină, disel sau MAC; litera după “C”, reprezintă acelaşi lucru precum în cazul “S”-lui; dacă pe bidon apare şi “S”-UL şi “C”-ul, rezultă că uleiul poate fi folosit şi la motoare Otto şi Diesel; până la 15W uleiurile sunt minerale, la 10W sunt semisintetice, iar de la 5W sunt sintetice – cele mai bune; uleiurile sintetice au a doua literă mai înaintată în alfabet).

2. Imediat după pornirea motorului, măcar 30 de secunde, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece);

3. În mers, turaţia trebuie menţinută între 2000 şi 3000 de rotaţii/minut; dacă peste 3000 de rotaţii nu este chiar sănătate curată (uzuri mari de la frecare şi pericolul de overboust – presiune prea mare în partea rece a turbinei – adică compresorul – în cazul în care se defectează un sistem de siguranţă numit Waste-gate – traducere liberă Waste=pierdere, gate=poartă)turaţia sub 1750 rotaţii/minut înseamnă moarte curată; de ce: pentru că pe evacuare ies fel de fel de funingini care înfundă catalizatorul (nu mai zic de modelele care au FAP – filtru de particule la diesel), se depun şi blochează supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot – care dacă se anulează prin scoaterea mufei nu faci decât rău, întrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului – ECU – îl are în vedere şi nimeni nu are un program atât de complex să-ţi facă o remapare – resoftare); de asemenea, mersul subturat distruge şi transmisia (ambreieaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vivraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi sistemului de avacuare);

4. După ce ai venit de la un drum lung unde ai forjat cât de cât motorul, mai lasă motorul să funcţioneze în gol cel puţin 60 de secunde (de ce: pentru a se răci turbina şi uleiul – lucru foarte important);

5. Dacă nu foloseşti maşina mult timp, mai porneşte-i motorul din când în când, lasă-l să se înclzescă 30 de secunde, după care tureaz-l puţin pe la 2000 – 3000 de rotaţii pe minut timp de 1 – 2 minute – dar nu continuu, ci ca în cazul în care ai fi în trafic – cu fluictuaţii de turaţie în relanti şi 3000 de rotaţii);

6. Foloseşte cuplul motor şi în funcţie de încărcătură sau drum: exemplu: în oraş cu treapta a III-a de viteză, pe loc drept şi singur în maşină, poţi merge cu 1800 de turaţii; în schimb, cu 4 persoane, bagaje şi în pantă, poţi merge cu treapta a III-a şi la 3000 de rotaţii sau mai mult.

Acum şi ultimul sfat:

Experimentaţi şi formaţivă propriul stil de conducere, în baza unor principii cum ar fi cele mai sus expuse.
La motoarele pe benzină puteţi tura motorul pese 3000 de rotaţii/minut fără probleme, pentru că aşa sunt ele construite; dar nici aici nu exageraţi cu turaţia decât atunci când este nevoie: la depăşiri, în pantă; în rest o turaţie de 2500 – 4000 rotaţii/minut este foarte bună.
*Email: w.tataieee@gmail.com
*PayPal: w.tataieee@yahoo.com
User avatar
tikairom
Membru
Posts: 55
Joined: 01 Apr 2015, 16:32
Nume Real: ionut
Nivel cunoştinţe IT: 4

29 Apr 2015, 15:02

Foarte bune sfaturile!
Si inca unul legat de ulei si turbina...daca verificati nivelul la ulei, nu uitati sa bagati joja inapoi, pana la capat!
Am o istorie in spate, legata de avaria unei turbine din cauza ca joja a uitat sa fie pusa la loc cum trebuie intr-un service...nu dau nume...
Post Reply

Return to “Tutoriale / Documentaţii Auto”