Cum functioneaza EGR-ul?

Locul unde aflăm lucruri utile, privind atât partea electrică cât şi partea mecanică.
Post Reply
User avatar
tataieee
Administrator
Posts: 3839
Joined: 17 Sep 2014, 17:52
Nume Real: Alexandru Costin
Nivel cunoştinţe IT: 10
Location: Giurgiu; România
Contact:

09 Apr 2016, 16:24

Tutorial util: aici!

Avand in vedere ca toate motoarele cu ardere interna (pe benzina sau diesel) produc emisii poluante cu efecte deosebit de nocive asupra sanatatii, EGR-ul se prezinta ca o solutie tehnica optima si chiar necesara pentru diminuarea acestora.

In linii mari, EGR-ul poate fi definit drept sistemul ce permite reintroducerea gazelor arse, rezultate in urma arderii amestecului aer-combustibil, inapoi in galeria de admisie.

Pentru a intelege cum anume contribuie acesta la diminuarea poluarii prin recircularea gazelor de evacuare, sa vedem care sunt compusii chimici ce rezulta in urma arderii amestecului aer-combustibil. Astfel, fie ca vorbim despre un motor diesel ori pe benzina, in ambele situatii gazele evacuate de acestea contin oxizi de azot (NOx) in anumite proportii.

Cat priveste motorul diesel, unde arderea se bazeaza pe un amestec „sarac”, respectiv o cantitate mai mare oxigen comparativ cu combustibilul, gazele de evacuare contin o concentratie mai mare de oxizi de azot fata de cele evacuate de un motor pe benzina. De asemenea, concentratia de NOx mai este influentata si de temperatura foarte mare la care are loc arderea, lucru specific motoarelor diesel.

Practic, cu cat temperatura, respectiv cantitatea de oxigen din camera de ardere a cilindrilor este mai mare, cu atat nivelul de oxizi de azot va fi mai ridicat. De aceea, pentru a reduce semnificativ influenta celor doi factori (cantitatea de oxigen si temperatura de ardere) EGR-ul reintroduce gazele arse inapoi in galeria de admisie.

Procedeul prin care se urmareste recircularea gazelor de evacuare are cel putin doua efecte:

– datorita proprietatii lor de a absorbi caldura, gazele arse reduc temperatura la care are loc arderea in cilindri motorului

– o parte din oxigenul necesar arderii este practic inlocuit cu gazele arse, ceea ce va determina optimizarea cantitatii de oxigen a amestecului aer-combustibil

Ceea ce trebuie remarcat insa este faptul ca EGR-ul nu introduce in mod constant gazele arse in galeria de admisie. Daca ar fi asa, efectele poluante ale gazelor de evacuare ar fi si mai mari. Asta deoarece, ca urmare a unei arderi incomplete generata de o cantitate insuficienta de oxigen, emisiile de CO2 sau hidrocarburi ar creste simtitor.

Asadar, pentru a introduce o cantitate optima de gaze arse in galeria de admisie, EGR-ul este prevazut cu o supapa controlata in mod direct de catre ECU. De asemenea, controlul debitului de gaze arse in cadrul motoarelor cu sisteme de supraalimentare se face si cu ajutorul obturatorului care, prin inchidere, scade presiunea in galeria de admisie si faciliteaza fluxul gazelor dinspre galeria de evacuare.

Dupa cum am mentionat anterior, EGR-ul este o solutie tehnica necesara pentru diminuarea emisiilor poluante ale motoarelor cu ardere interna, cu atat mai mult a motoarelor diesel. De aceea, trebuie specificat faptul ca in cazul motoarelor pe benzina, dat fiind nivelul scazut al emisiilor de oxizi de azot, EGR-ul nu se prezinta ca un element absolut indispensabil. Exceptia o constituie insa motoarele pe benzina cu injectie directa, unde, datorita principiului lor de functionare, emisiile de NOx sunt mai mari iar diminuarea lor obliga la utilizarea EGR-ului.
*Email: w.tataieee@gmail.com
*PayPal: w.tataieee@yahoo.com
User avatar
Thething
Membru
Posts: 85
Joined: 04 Jul 2016, 09:36
Nume Real: Petrov Marian
Nivel cunoştinţe IT: 4

17 Sep 2016, 23:08

    EGR-ul este un sistem care permite reintroducerea gazelor rezultate în urma arderii înapoi în galeria de admisie. Acest procedeu conduce la scăderea semnificativă a emisiilor de NOx deoarece reduce cele două elemente care stau la baza producerii acestuia.

    Prin reintroducerea gazelor arse în admisie o parte din oxigenul necesar arderii este înlocuit cu gaze arse ceea ce conduce la scăderea cantității de oxigen în exces. Pe de alte parte deoarece gazele arse absorb o parte din căldura generată în urma arderii se reduce și temperatura maximă pe ciclu.



Foto: Sistemul de admisie și evacuare al unui motor termic
Sursa: Bosch

compresor
turbină
sondă lambda
supapă EGR cu comandă electro-pneumatică
obturator admisie
galerie admsie
galerie evacuare
injector
    Recircularea gazelor arse în galeria de admisie nu se face continuu în timpul funcționării motorului. Unitatea de control electronică (ECU) comandă supapa EGR (4) pentru a permite gazelor arse să intre în admisie. Pe motoarele supraalimentate controlul debitului de gaze arse se face și cu ajutorul obturatorului (5) care, prin închidere, scade presiunea în galeria de admisie și facilitează curgerea gazelor dinspre galeria de evacuare.
User avatar
gunz4nunz
Membru
Posts: 44
Joined: 04 Feb 2017, 16:05
Nivel cunoştinţe IT: 10

05 Feb 2017, 18:56

Este de o complexitate extraordinara aceasta piesa
Post Reply

Return to “Tutoriale / Documentaţii Auto”