Loading...
Dacă eşti vizitator şi vrei să te înregistrezi, apasă aici.

Probleme si simptome la volanta cu masa dubla

Locul unde aflăm lucruri utile, privind atât partea electrică cât şi partea mecanică.
Avatar utilizator
tataieee
Administrator
Mesaje: 3803
Membru din: 17 Sep 2014, 17:52
Țara de origine: Romania
Nume Real: Alexandru Costin
Nivel cunoştinţe IT: 10
Localitate: Giurgiu; România
Vârsta: 25
Contact:
Status: Neconectat

Probleme si simptome la volanta cu masa dubla

Mesajde tataieee » 20 Feb 2015, 22:45

Conform tendintelor actuale, motoarele moderne pe benzina si diesel dezvolta simultan si putere si cuplu, in timp ce capacitatea cilindrica este din ce in ce mai mica. Totodata tendintele sunt ca motoarele sa producă mai putine emisii si să fie mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, fara insa a afecta confortul. Conform producatorilor de automobile, volantele cu masa dubla sunt „vitale” pentru a indeplini aceste cerinte. Acestia au recunoscut ca fara aceste componente esentiale, vehicule de azi ar fi foarte diferite si cu siguranta nimeni nu doreste sa experimenteze asa ceva.
In prezent in Europa, unul din doua automobile sunt echipate din fabrica cu volanta cu masa dubla.

Ce este volanta dubla?
Practic sunt doua volante conectate intre ele printr-un sistem ingenios de preluare a socurilor si a vibratiilor transmise de motor (in special diesel), si are ca scop protejarea sistemului de transmisie, cutie de viteze, planetare etc, de efectul cuplului mare dezvoltat de motor (in trepta a intaia si a doua de viteza). Tot odata se observa un confort sporit la schimbarea treptelor de viteza. Asadar, mecanismul de amortizare absoarbe sarcinile de torsiune ale arborelui cotit si contribuie la obtinerea unui transfer lin catre rotile automobilului, prin intermediul ambreiajului.

Efectul temperaturilor ridicate este si el tinut sub control datorita designului volantei duble, care in timpul functionarii motorului permite o ventilatie mai buna spre deosebire de volanta cu masa simpla.

Imagine
Ca localizare, volanta dubla este conectata de arborele cotit, intre motor si cutia de viteze.

Probleme & simptome
Odata cu trecerea timpului si pe masura ce numarul de kilometri parcusi creste, mecanismul de absobtie din volanta slabeste, iar cursa(jocul) dintre cele doua mase este tot mai mare. La inceput aceste zgomote/vibratii sunt de intensitate mica, (se simt usoare „batai” in pedala de ambreiaj) insa pe masura ce gradul de uzura creste, acestea devin din ce in ce mai accentuate(se simt mai ales la pornirea sau oprirea motorului) rezultand in final chiar zgomote „metalice” violente. Binenteles este de evitat situatia in care se aud zgomote metalice violente, deoarece cutia de viteze si chiar arborele cotit sunt supuse unor sarcini de torsiune mari putand rezulta ruperea arborelui sau a sincroanelor/pinioanelor cutiei de viteze.

Totodata in cazul in care volanta dubla are un grad de uzura mare, schimbarea treptelor de viteze este mai greoaie(agata).

In cazul in care uzura survine prematur(sub 150.000km) trebuiesc identificate cauzele. Aceste pot fi:

• rateuri motor
• funcționare neuniforma – un piston nu functioneza in parametrii normali
• compresie - compresia scazuta creaza dezechilibru
• probleme la pornire – verificati daca pornirea si oprirea sunt normale (usoare)
• viteza arborelui – o turatie scazuta la ralanti favorizeaza vibratiile si pune sub tensiune sistemul de amortizare al volantei
• tractare sau transport – exploatare cu sarcini excesive (in special vehicule utilitare) va suprasolicita volanta conducad catre uzura prematura.
• chip tuning - rata de amortizare a fiecarei volante este calculata in functie de motorul pe care aceasta este montata, prin urmare modificarea motorului sau a ECU, va scurta durata de viata volantei.
• Stilul de conducere –in incercarea de a economisi combustibil se conduce subturat.
Desi toate acestea pot fi interpretate ca puncte slabe ale volantei cu masa dubla, trebuie sa avem in vedere si faptul ca montarea unui kit conversie la volanta simpla, nu va rezolva problema initiala, ba chiar acesta din urma va transfera vibratii anormale spre cutia de viteze care pot conduce ulterior la reparatii mai ample si mai costisitoare. În realitate, volanta dubla protejeza cutia de viteze mai eficient fata de kitul de conversie la volanta simpla.


Imagine

Vibratii in cazul unei volante cu masa simpla Vibratii in cazul unei volante cu masa dubla

Cum identifici o volanta dubla uzata?
Verificarea gradului de uzura al unei volante cu masa dubla se poate face numai dupa demontarea acesteia si presupune urmatoarele:
• Verificati suprafata de semne de frecare excesiva, daune cauzate de temperaturi ridicate sau fisuri.
• Scurgeri de ulei (daca arcurile prezinta urme de ulei) acesta este un semn de supraincălzire
• daune vizibile la rulmentul balansier sau la coroana de pornire
• jucul maxim admis – pe masura ce se uzeaza, arcurile din sistemul de amortizare devin mai scurte, iar distanta dintre arcuri va creste, rezultand astfel o cursa(joc) mai mare intre cele doua mase ale volantei. Pentru a determina gradul de uzura, rotiti masa secundara pana la momenul cand arcurile incep comprimarea si apoi lăsati-o sa revina la pozitia initiala. Marcati pozitia in raport cu coroana dintata apoi repetati in directia opusa si numărati dintii coroanei de pornire. In functie de motor, valoarea jocului admis este de 7 dinti.
• Rulmentul balansier. Verificati rulmentul balansier ce leaga cele doua mase ale volantei. Se aseaza volanta cu partea pe care se monteaza placa si discul de ambreiaj in sus. Apoi se verificajocul rulmentului prin incercarea de apropiere a celor doua mase alternativ stanga-dreapta. Daca aceasta cursa este mai mare de 2.9mm, volanta necesita inlocuire.


Imagine
Imagine


Urme uzura volanta cu masa dubla ca urmare a tractarii unui vehicul cu sarcina excesiva.
*Email: w.tataieee@gmail.com
*PayPal: w.tataieee@yahoo.com

Înapoi la “Tutoriale / Documentaţii Auto”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

cron