Ghidul incepatorului - statii CB

» Totul despre Staţii CB
Post Reply
User avatar
tataieee
Administrator
Posts: 3831
Joined: 17 Sep 2014, 17:52
Nume Real: Alexandru Costin
Nivel cunoştinţe IT: 10
Location: Giurgiu; România
Contact:

22 Oct 2014, 20:27

Statiile de emisie receptie pentru info-trafic sunt statii in banda libera de 27MHz, banda denumita si Citizen Band (CB) sau banda de 11m. In Romania si in majoritatea statelor Europene in aceasta banda sunt alocate 40 de canale (numerotate de la 1 la 40) in care se poate emite liber cu maxim 4W modulatie FM si maxim 1W modulatie AM. Nu exista modalitati legale de a primi acceptul pentru puteri mai mari sau alte moduri de lucru.

In Romania aceste statii sunt intens folosite de transportatorii rutieri (TIR-uri), pe canalul 22 mod FM, pentru a schimba informatii utile despre trafic. Au o raza de actiune de aproximativ 5-15Km. Posesorii de autoturisme au inceput de aproximativ 2 ani sa foloseasca asemenea statii, in primul rand pentru a evita problemele generate de politia romana iesita la produs de amenzi pentru viteza. Asadar, pentru soferii de masini mici statia este un instrument complementar detectorului de radar. Spun complementar pentru ca pe drumuri slab circulate sau in week-end, cand transportatorii sunt mai putini, exista posibilitatea de a nu avea parteneri de conversatie.

Caracteristici tehnice la o statie radio CB
O serie de caracteristici tehnice obligatorii ne intereseaza la o statie folosita pentru info-trafic:
- Una dintre cele mai importante caracteristici este sensibilitatea la receptie. Cu cat o statie este mai sensibila cu atata poate receptiona semnale mai slabe. Sensibilitatea este specificata de producator si se masoara in micro-volti (uV) la un raport semnal-zgomot-distorsiuni (SINAD) de 10 sau 20dB. Cu cat raportul SINAD in dB este mare si valoarea in uV mai mica cu atat mai bine. O valoare de 0.25uV la 10dB SINAD echivaleaza cu o valoare de 0.5uV la 20dB SINAD.
- Putere de 4W FM.
- Numarul minim si suficient de canale este de 40. Canalul 22 FM va fi cel mai folosit la noi.
- Tipul de transmisie (modulatia) suficienta pentru info-trafic este FM.
- Butoane si indicatoare suficiente pentru info-trafic: butoane de schimbare a canalelor, buton de reglare volum, buton de reglare squelch, indicator de canal.
- Sqelch-ul este un control care face statia sa fie tacuta atunci cand nu se receptioneaza nimic si sa se auda doar cand prinde o transmisie. In functie de antena cuplata la statie si de zgomotul radioelectric ambiant acest control se regleaza destul de des in timpul folosirii. Veti auzi sqelch reglat mai "sus" sau mai "jos". Mai sus inseamna ca se vor auzi doar transmisii suficient de puternice. Mai "jos" inseamna ca se vor auzi statiile mai indepartate dar si eventuale paraieli si interferente. Exista statii cu squelch automat, un artificiu de marketing care seteaza de fapt sqelch-ul la o valoare prestabilita din fabrica.

Alte controale si caracteristici care pot fi prezente pe statie, multe aproape inutile pentru un sofer care se gaseste in mers:
- Modulatie AM si eventual SSB pe langa cea FM. AM se foloseste doar in SUA, in rest este inutila. SSB se foloseste in contacte la distante mari (mii de Km), contacte denumite DX si realizate ocazional, din pasiune pentru radio-comunicatii.
- Memorii aditionale pentru salvarea canalelor mai des folosite
- Buton de apelare rapida a canalelor 9 si 19, canale folosite pentru comunicatii de urgenta in statele dezvoltate.
- Mai multe canale, inutile pentru cei care nu vor sa aiba probleme cu legea. In majoritatea tarilor europene spectrul radio din preajma benzii CB este alocata aplicatiilor militare. Asta nu inseamna ca veti auzi ceva acolo insa sigur daca nu emiteti unde aveti voie puteti sa-i deranjati. Si daca ii deranjati constant nu cred ca vor sta cu mainile in san.
- Controlul amplificarii microfonului (MIC gain). Inutil, va sta tot timpul la maxim daca nu vreti sa urlati in microfon.
- Controlul amplificarii radio la receptie (RF gain). Inutil, va sta tot timpul la maxim daca vreti sa auziti statii cat mai indepartate.
- Buton DX-Local. DX = RF gain la maxim, Local = RF gain la minim. INUTIL.
- Comutator PA-CB. In mod PA (public adress) puteti folosi statia ca un megafon (se monteaza un difuzor in afara automobilului) in mod CB e statie radio.
- ESP (enhanced speech processor) - face ca semnalele audio slabe sa se auda mai bine insa distorsioneaza semnalele puternice. Ideal de a se folosi cand este prezent la ambele statii care corespondeaza. Aproape inutil.
- S-metru. Indica taria semnalelor receptionate. Util dar nu vital.
- Power metru. Indica puterea de emisie. Aproape inutil.
- SWR metru (vezi sectiunea despre reglarea antenei). Util daca exista. Daca nu exista se poate folosi unul extern.
- Iesire pentru S-metru extern. Inutil
- Iesire pentru casti/difuzor extern. Utila pentru situatia in care nu sunteti singur in masina si nu vreti sa deranjati pasagerii (soferii pot vorbi uneori mai colorat) sau atunci cand montarea statiei astupa difuzorul ei original si este necesara instalarea unuia suplimentar.
- Buton de limitare a zgomotului static (ANL, NL). Promovat in teorie ca solutia care reduce zgomotele generate de exemplu de instalatia electrica a masinii, mai ales pentru AM si masini cu sistem clasic de aprindere. Aproape inutil in practica.
- Butoane situate pe microfon de schimbare a canalelor sau de blocare a tastaturii. Utile dar nu vitale.


Antena pentru CB
Antena este elementul care capteaza si emite undele radio. Indiferent de performantele si pretul statiei fara o antena adecvata aceasta este inutila. Pentru fiecare frecventa in parte lungimea antenei este vitala. In CB, cea mai scurta antena adecvata din punct de vedere fizic ar trebui sa aiba 2.75m. In practica, din cauza ca este prea mare, se folosesc antene mai mici, iar lipsa de lungime se compenseaza folosind o bobina. Singurul rol al bobinei este de a "pacali" statia. Partea proasta este ca cu cat se micsoreaza antena, cu atat ii scade eficacitatea.

Pentru un autoturism, antena optima din punct de vedere lungime/performante este ML-145, care are aproximativ 1.6m. O antena mai mare, desi este mai buna, poate fi incomoda. O antena mai mica este mai slaba spre foarte slaba. O antena de pana in 0.8m este foarte slaba. O antena de minim 0.8-1m pana in 1.2-1.3m este folosibila. Ce este peste 1.4-1.5m incepe sa fie OK spre foarte buna.

Prinderea antenei pe masina se poate face cu talpa magnetica sau cu montura fixa. Talpa magnetica poate avea diametrul intre 120mm si 160mm si are marele avantaj ca se poate demonta oricand de pe masina. Cu cat e mai mare cu atat rezista la viteze mai mari si poate sustine o antena mai mare. ML-145 + talpa de 140mm este o alegere ideala. Prinderea fixa necesita fie gaurirea caroseriei fie folosirea de elemente ajutatoare pentru prindere (oglinzi la masini mari, bare de portbagaj aerian).

Reglarea antenei CB
Statiile CB sunt facute pentru antene cu impedanta de 50 ohmi. Orice diferenta fata de aceasta impedanta se traduce intr-un transfer ineficient de putere de la statie la antena. Practic, in aceasta situatie, "puterea" se transfera la antena, aceasta radiaza o parte din ea iar restul se intoarce in statie. Partea rea este randamentul scazut la emisie. Partea si mai rea este reprezentata de riscul arderii statiei. Asadar, reglarea antenei este vitala. Antena se regleaza dupa ce a fost aleasa varianta finala de montare (a fost aleasa pozitia antenei, a fost tras firul pana la statie). Orice modificare ulterioara a pozitiei antenei pe masina, sau montarea ei pe alta masina, necesita o reglare suplimentara.

Pentru reglare se foloseste un aparat numit SWR metru. SWR este prescurtarea englezeasca de la "raport de unde stationare". Este un raport matematic intre puterea emisa si puterea intoarsa in statie. Ideal este 1:1 adica toata puterea este radiata. Practic un SWR de pana la 1.5:1 este acceptabil. O antena ML-145 poate obtine lejer un SWR de 1.2:1 in toate canalele. O antena scurta cu greu obtine 1:5:1 in canalul 22 si SWR mai mare in restul canalelor. Pentru reglare, spicul antenei se poate lungi sau micsora prin culisarea lui in suportul bobinei.

Asadar, reglati intotdeauna antena dupa montare.

Statii fixe, mobile, portabile
Statiile fixe sunt statii concepute pentru a fi folosite in casa. Se alimenteaza de obicei de la 220V pentru ca au inclusa sursa de tensiune. Nu pot fi folosite in masina.
Statiile mobile sunt statiile montabile pe masina. Se alimenteaza de obicei de la 13.8V.
Statiile portabile pot fi purtate in buzunar, se alimenteaza primar de la baterii dar au si adaptoare incluse care permit folosirea lor in masina.
O statie portabila, desi pare mai versatila, poate insemna mai multe fire prin masina si operatii in plus de montare/demontare. Nu va lasati pacaliti de ideea ca veti folosi o portabila cu antena ei in masina. Nu veti receptiona nimic. Va trebuie antena externa.

Statii mai puternice, modificate, amplificatoare
Desi legea spune maxim 4W FM, in Romania, inca nu verifica nimeni puterea. Exista statii mai puternice din fabrica, asa numitele statii "de export". Altele se pot modifica usor pentru puteri mai mari. Altele mai greu. Cele modificabile usor au avut producatori care au prevazut o rezerva de putere. Cele modificabile greu de obicei sunt impinse la limita de diversi "mesteri" cu pregatire tehnica indoielnica. Evitati pe cat posibil statiile second-hand provenite din surse dubioase. Daca planuiti sa folositi statia in afara tarii limitati-va la una de 4W. O putere de 6-7W in loc de 4W e fix frectie la picior de lemn.

Daca tineti neaparat la putere mai mare, 30W ar trebui sa fie suficienti. Nu ajungeti la 50-100W sau poate si mai mult. Cu 100W radioamatorii fac legaturi transcontinentale. Nu veti face altceva decat sa transmiteti la distante mari (totusi nu exagerat de mari) si sa receptionati... nimic, pentru ca puterea celui care va receptioneaza poate fi mica. Daca voi ca sa ajungeti pana la el aveti nevoie de 30W el nu va ajunge la voi cu 4W.

Evitati de asemenea preamplificatoarele la receptie. Nu veti face altceva decat sa amplificati si zgomotul de fond care va acoperi statia slaba. Luati o antena mai performanta in schimb.

Mici recomanari privind modul de a face trafic
Nu injurati, nu puneti muzica la statie, nu tineti mana pe butonul de emisie fara sa spuneti nimic. Incercati sa fiti activi in loc sa stati doar la receptie.

Anumite echipaje de politie si nu numai folosesc ilegal statii CB pentru a induce in eroare si a anunta drum liber pentru ca mai apoi sa va friga cu amenda. Incercati pe cat posibil sa identificati masini care trec pe langa voi si sa le intrebati direct "Colegul cu Iveco de Arad, am ceva pe drum in localitatea X?". Fiti vigilenti cand vi se raspunde de la o singura statie si sunteti indemnati: "da-i talpa colegu, du-te tare ca e liber colegu". Chiar daca sunteti cu masina mica incercati sa raspundeti la apelurile celorlalti colegi. Nu folositi statia pentru depasiri riscante si nici pentru a merge cu 130km/h in localitati. Nu va bazati niciodata pe colegi in depasiri si nu agasati tiristii cu rugaminti de a se da la o parte.

Numai bine :ymhug:
*Email: w.tataieee@gmail.com
*PayPal: w.tataieee@yahoo.com
User avatar
tikairom
Membru
Posts: 55
Joined: 01 Apr 2015, 16:32
Nume Real: ionut
Nivel cunoştinţe IT: 4

01 Apr 2015, 16:39

Foarte util topicul. Dar, majoritatea iau statia pentru a merge mai repede, fara a fi prinsi de politie. Mie, mi-a foosit si in alte situatii, mai ales iarna. O data, cand era blocaj in Afumati, de am inconjurat prin Fierbinti si o data, cad eram la Focsani, blocat, fara a putea merge mai departe spre Bucuresti. Am luat-o prin munti, prin Tg Secuiesc, la indemnul unor colegi tiristi.Asa aventura ca atunci, n-am mai avut.
Statia mea e prinsa acum cu tot felul de benzi adezive pe fire si nici talpi de cauciuc nu mai iau, asa de proaste sunt.
User avatar
BlackWolf
Membru VIP
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2015, 17:43
Nume Real: Lupu
Nivel cunoştinţe IT: 10

12 Apr 2015, 15:53

Util, bine de știut pentru începători ;), eu cel puțin folosesc stația de 1 an jumate, și chiar mi-a fost de folos.
Post Reply

Return to “Statii CB”